صفر تا صد معایب شارژ سریع: آیا شارژ سریع، عمر باتری را کاهش می‌دهد؟

نسیم
ورود شما به سایت کوچک مان را خیر مقدم عرض می نماییم.
به دلیل بروز بودن سایت لطفا از سایر صفحات وب هم دیدن نمایید.

تبلیغات هزینه نیست بلکه زمینه سازی برای معرفی وب خود به دیگران و درآمد زایی برای شماست .
سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات

درباره وب

به وب سایت من خوش امدید
نويسندگان
محمد حسین احمدی
لینک دوستان
قالب گراف دات آی آر
سایت تفریحی ماندگار فان
نیبو
کلاه کار
اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد





تبلیغات



طبق آمار به دست آمده از میزان استفاده مردم از تلفن همراه هوشمند، ۲۶ درصد مردم بیش از ۷ ساعت در روز از تلفن همراه خود استفاده می کنند.

با توجه به این میزان مصرف، نیاز به شارژ باتری گوشی بیش از پیش احساس می شود.

به همین دلیل راه های مختلفی برای افزایش کارایی باتری گوشی ارائه شده است که یکی از آنها استفاده از فناوری شارژ سریع است. اما باید در نظر داشته باشید که این فناوری نسبتا جدید معایب منحصر به فرد خود را دارد.

شارژ سریع چیست و چگونه کار می کند؟

معایب شارژ سریع: انواع گوشی ها

قبل از بررسی معایب شارژ سریع، بهتر است در مورد فناوری شارژ سریع اطلاعاتی کسب کنید. هر گوشی هوشمند یک باتری دارد. وظیفه باتری انتقال انرژی به مقصد مورد نیاز است. باتری از دو الکترود منفی و مثبت تشکیل شده است. در طول فرآیند شارژ، یون ها به سمت الکترود منفی حرکت می کنند و باتری را پر می کنند. در باتری های قابل شارژ تلفن همراه، باتری ها می توانند بارها شارژ و دشارژ شوند. اما در سایر موارد غیر قابل شارژ، این اتفاق فقط یک بار می افتد و باتری را پر می کند.

فرآیند شارژ باتری با استفاده از جریان معمولی الکتریسیته به زمان معینی نیاز دارد. اما اگر این فرآیند را با ولتاژی بالاتر از برق انجام دهیم، طبیعتا شارژ باتری زمان کمتری می برد. کنترل کننده شارژ یا آی سی برای محافظت از باتری در برابر جریان های غیرعادی طراحی و ساخته شده است و اجازه نمی دهد جریان بیش از ظرفیت باتری جریان یابد.

اما به طور کلی میزان آمپر الکتریکی که اجازه ورود به باتری را دارد توسط نرم افزار موبایل تعریف می شود.


فناوری شارژ سریع در واقع برای اجازه ورود انرژی الکتریکی با شدت جریان بیشتر به گوشی های هوشمند طراحی شده است. از جمله شرکت های مطرحی که فناوری شارژ سریع را طراحی می کنند می توان به کوالکام برای طراحی شارژ سریع گوشی های هوشمند سامسونگ و موتورولا اشاره کرد. لازم به ذکر است که فناوری شارژ سریع اولین بار توسط کوالکام معرفی و به بازار عرضه شد.

معایب شارژ سریع

اگرچه شارژ سریع مزایایی مانند افزایش سرعت و کارایی را به همراه دارد، اما معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1) کاهش طول عمر باتری های لیتیوم یونی
از جمله مهم ترین معایب و محدودیت های فناوری شارژ سریع می توان به کاهش عمر باتری اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که باتری های تلفن همراه هوشمند قابلیت شارژ و دشارژ شدن برای تعداد محدودی را دارند. زمانی که زمان شارژ و دشارژ باتری تلفن همراه به حداکثر می رسد، باتری شروع به تحلیل رفتن و از بین رفتن می کند.

وقتی کاربر از شارژ سریع استفاده می کند، خالی شدن باتری برای او بی اهمیت می شود. زیرا می تواند در مدت زمان کمتری باتری را دوباره تا 100 درصد شارژ کند. انجام این کار باعث می شود باتری تلفن همراه سریعتر به حداکثر زمان شارژ و دشارژ خود برسد و باتری سریعتر شروع به از بین رفتن کند.

2) افزایش امکان افزایش دمای گوشی هوشمند
فناوری شارژ سریع به دو صورت انجام می شود: افزایش ولتاژ یا افزایش شدت جریان الکتریکی ورودی به باتری. طبیعتاً شدت جریان یا ولتاژ بالاتر از حد معمول باعث ایجاد گرمای داخلی در داخل باتری می شود. دقیقاً دلیل گرم شدن غیرعادی تلفن همراه یا تبلت با استفاده از شارژ سریع است. برخی از افراد نگران گرم شدن غیرعادی سخت افزار خود نیستند و آن را عادی می دانند. در حالی که این افراد به این نکته توجه نمی کنند که گرم شدن باتری و دستگاه ارتباط مستقیمی با کاهش عمر باتری دارد. هر چه دمای باتری و دستگاه بیشتر باشد، عمر باتری نیز کاهش می یابد.

گرما نه تنها عمر باتری را کاهش می دهد، بلکه عملکرد و سرعت گوشی هوشمند را نیز کاهش می دهد. البته راه حل ها و مکانیسم هایی وجود دارد که آسیب های ناشی از شارژ سریع باتری را کاهش می دهد. اما آنها همچنین به اندازه کافی کارآمد نیستند.

3) وابستگی به سازگاری سخت افزار
فناوری شارژ سریع یک فناوری کارآمد برای مواقعی است که نیاز به صرفه جویی در زمان دارید، اما باید به خاطر داشته باشید که هر شرکت و تقریباً هر تلفن همراه و سخت افزاری پروتکل و استاندارد شارژ سریع خود را دارد. به عبارت دیگر، بسیار بعید است که یک تلفن همراه با فناوری شارژ سریع تلفن همراه دیگر شارژ شود. برخی از فناوری های شارژ سریع فقط با استفاده از کابل های خاص یا آداپتورهای برق ویژه قابل استفاده هستند.

اگر بخواهیم مثال ملموس تری برای این مقوله ارائه کنیم باید به فناوری شارژ سریع سامسونگ و اپل اشاره کنیم. شارژر سامسونگ که قابلیت شارژ سریع را دارد قطعا نمی تواند آیفون اپل را به سرعت شارژ کند.

نتیجه

صرفه جویی در زمان ایده اصلی طراحی فناوری شارژ سریع بود. اما در حین استفاده از این فناوری باید مراقب کاهش عمر باتری باشید. همانطور که اشاره کردیم، با استفاده از شارژ سریع، روند کاهش عمر باتری موبایل شما سریعتر از حد معمول پیش می رود. البته در برخی موارد شارژ سریع کمک زیادی به پیشبرد اهداف افراد می کند. به طور کلی برای استفاده از شارژ سریع باید شرایط کلی را در نظر بگیرید و سپس تصمیم بگیرید. اگر تجربه استفاده از این فناوری جدید را دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع: androidauthority


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تاريخ : چهار شنبه 6 مهر 1401 ساعت: 17:24 ا نویسنده : محمد حسین احمدی ا

امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: